De Futaba T8FG zender staat bekend om zijn problemen die na verloop van tijd ontstaan met de trim hevels, ik had hiervoor het internet geraadpleegd en kwam hier talloze meldingen van tegen.
Veelal werd gedacht dat de schakelaartjes niet meer goed zouden functioneren, maar mijn ervaring is dat het eerder een mechanisch probleem is.
De trimhevels (ook wel rockers genoemd) zijn een soort wip die je heen en weer beweegt naar 2 micro schakelaars, het uiteinde van die “wip” is voorzien van een verende lip om de kracht op de schakelaar te compenseren, en hier zit nou net het probleem.
De verende lip verliest in de loop van de tijd zijn kracht waardoor hij te soepel wordt en de niet meer de kracht kan leveren om de schakelaar in te drukken.
In de volgende foto’s laat ik zien hoe dit probleem vrij eenvoudig is op te lossen
Om te beginnen halen we eerst de accu eruit en schroeven we de 5 parkers uit de achterplaat
Na het verwijderen van de achterplaat kunnen wij bij de stuurknuppels komen, hier trekken we voorzichtig de stekkertjes los die op de zijkanten zijn gemonteerd, vervolgens nemen we de parkers los waarmee de stuurknuppelhuizen zijn vast gezet
Vervolgens met een inbussleutel via een opening in de printplaat de schroef losdraaien waarmee het ophang-oog voor het nek-koord is bevestigd.
De verchroomde voorplaat kan nu verwijderd worden, let erop dat de aan/uit schakelknop hierbij ook mee loskomt
Nu kan de zender op zijn rug liggen en hebben we de 4 “rockers” duidelijk voor ons liggen, deze kan je eenvoudig uit zijn “zetel” halen omdat hij maar licht geklemd om de asjes vast zit.
We gaan de “rockers” echter 1 voor 1 behandelen, reden hiervoor is dat zij allemaal hun eigen plekje hebben wat vorm betreft.
We nemen de eerste “rocker” er uit en steken voorzichtig 2 cocktail prikkers onder de verende lippen op een zodanige wijze dat zij een klein beetje naar buiten worden gedrukt (een en ander hangt af van de dikte van de cocktail prikkers)
Met een hot-glue pistool vullen we de ontstane opening, en na uitharden snijden we voorzichtig het materiaal wat uitsteekt weer weg, en plaatsen vervolgens de “rocker” weer terug op zijn plaats
Na behandeling van de rockers de werking even controleren door de accu weer even aan te sluiten en de trimmen op de zender even te testen.
Soms kan het gebeuren dat er al geruime tijd hard tegen de trim is gedrukt omdat hij slecht functioneerde en hierdoor een pootje (of meerdere) los is gekomen in de soldering, hier kan je bij door ook het HF-moduul los te solderen, maar dat is wel weer een heel ander verhaal waar je de juiste gereedschappen voor moet hebben, de solderingen van de haperende schakelaartjes moeten dan even opnieuw met de soldeerbout aangestipt worden.
Hierna kan de zender in omgekeerde volgorde weer terug in elkaar gezet worden
Auteur Nico Koning