OpenTX – Throttle cut met extra beveiliging

Je hebt het waarschijnlijk al eens gehad, loop je rond met je zender en per ongeluk duw je je throttle stick open. vaak gaat het gelukkig maar net goed.

Hieronder is een truukje met extra veiligheid om dat zo veel mogelijk te voorkomen.

Wat doet het truukje:

Om er voor te zorgen dat de motor niet per ongeluk aangezet kan worden zou het mooi zijn om een schakelaar te kunnen gebruiken die er ten aller tijde voor zorgt dat Throttle dicht blijft.

Dit kan je doen door een “SPECIAL FUNCTIONS” aan te maken.

Je hebt een aantal gegevens nodig:

  • Schakelaar die deze functie bedient.
  • Welk (servo) kanaal bedient moet worden.
  • En in welke stand dit kanaal gezet moet worden, qua waarde.

In dit geval gebruiken we een 2 standen schakelaar SF om deze functie in en uit te schakelen.

Een mooie functie in OpenTX is de “Override” functie.
Eenmaal deze functie ingeschakeld Overruled deze functie letterlijk echt alle anders functies en mixes.

Laten we voor het gemak kiezen dat CH3 het kanaal is waarop de ESC zit aangesloten.

OpenTX werkt standaard met een servo bereik van -100 tot 100.

In dit geval is -100 de waarde waarbij normaliter de Throttle stick dicht zou zijn.

Wat we dus moeten doen is zorgen dat schakelaar SF in de des gewenste stand SF↑ of SF↓ een override uitvoert op CH3

Dat zie er als volgt uit in het volgende plaatje:

Belangrijk noot is!: Zie het vakje rechts van deze regel.. die is hier aangevinkt, dat betekend dat deze regel(functie) actief is!.
Wees daar voorzichtig mee op een Throttle kanaal. het kan zomaar zijn dat je ipv -100, 100 had moeten instellen. bij het activeren van het vakje. zal deze functie mogelijk direct die waarde doorvoeren als deze functie actief is! wees gewaarschuwd!


We gaan nog een stapje verder in dit verhaal.

Bovenstaande functie is al een heel goed begin als beveiliging. maar het kan nog een stukje veiliger cq luxer.

We gaan een functie maken waarbij ongeacht hoe de stand van de Throttle stick is, het kanaal kunnen overriden.
Maar voegen nu wat extra condities toe, dat Throttle alleen weer beschikbaar is als de Throttle stick even dicht is geweest!.

Dit heeft als voordeel dat mocht je per ongeluk de Throttle stick open hebt staan, en de Throttle cut schakelaar open zet, de motor niet gaat lopen.

Om deze functie te maken, moeten we wat logische condities aanmaken:

Dit doen we in het menu “LOGICAL SWITCHES”

In het eerste plaatje hieronder zien we een functie genaamd A~X

In deze functie betekend dat conditie geldig is als de positie van:

  1. Throttle stick (A)
  2. Bijna gelijk is (~
  3. aan…. -100 (X)

Verder zien we in diezelfde regel SF↑ staan, die staat op de positie van AND.

Dit houdt voor deze regel in:
De conditie L01 is pas geldig als de throttle stick positie bijna gelijk is aan -100 EN SF in de positie staat.

Nu voor regel L02 wat houdt die precies in:

We zien hier een conditie genaamd “Stcky” oftewel Sticky.

Wat doet Sticky in dit geval:

Door schakelaar SF in de positie te zetten activeren we de conditie, deze blijft staan (plakken) in deze stand. Ongeacht of je de schakelaar SF weer in de zet.
Om deze conditie ongedaan te maken moet functie L01 actief zijn.

We zijn er dus al bijna, L02 geeft ons precies nu wat we willen in dit verhaal.
Alleen zorgt deze status van L02 nog niet voor een override op ons Throttle kanaal. hiervoor moeten we nu weer terug naar het “SPECIAL FUNCTIONS” menu. Zie onderste plaatje.

Het enige wat we hier hoeven aan te passen is dat nu niet schakelaar SF de override functie activeerd. maar L02

Succes!

FacebookyoutubeFacebookyoutube